Vind je nieuwe baan

Een goed LinkedIn-profiel? Zo doe je dat!

10-05-2017

Je bent op zoek naar nieuw  werk, dan is het zeer waardevol een profiel aan te maken op LinkedIn. Mocht je net een sollicitatiebrief verstuurd hebben, dan is de kans groot dat je LinkedIn-profiel onder de loep wordt genomen. En als het bedrijf waar jij wilt werken je pagina bestudeert, wil je een goede ‘digitale’ indruk achterlaten. Bedrijven en recruiters gebruiken het platform om de beste kandidaten te vinden voor een vacature. Na het lezen van dit artikel, stel jij een succesvol LinkedIn-profiel op.

Werkervaring

Een belangrijk onderdeel van je LinkedIn-profiel is werkervaring. Schrijf niet alleen welke functies je hebt gehad, maar vermeld ook wat je taken en verantwoordelijken waren. Houd het kort, het gaat om de hoofdlijnen. Je kan ook om een aanbeveling vragen, dit geeft een indruk hoe deze zakenrelatie jou heeft ervaren. Tip: verrijk je werkervaring met media (YouTube en SlideShare) 

De samenvatting
Hier geef je een korte omschrijving over jezelf. Bezoekers van je profiel weten meteen wat voor persoon jij bent. Hoe meer betekenis jouw samenvatting heeft, des te meer aandacht bezoekers besteden aan je profiel. Je benoemt hier kort en helder een aantal specialiteiten van jouw werkervaring. Je kunt denken aan bepaalde kennis of werkervaring (talen, computerprogramma’s, door jou geleide veranderingstrajecten). Maak gebruik van trefwoorden in je samenvatting, dit stimuleert de vindbaarheid van je profiel.

Persoonlijke headline
Noem hier de functietitel waarop je gevonden wilt worden. Dit is een belangrijk onderdeel aangezien dit het eerste is wat mensen lezen. Gebruik woorden waarmee je de interesse wekt van die persoon die op zoek is naar mensen met jouw expertise.

Profielfoto
Gebruik een mooie neutrale profielfoto van jezelf, het wekt vertrouwen. Zorg dus voor een goede, zakelijke profielfoto. Vakantiefoto’s, foto’s met kinderen of huisdieren en borrelfoto’s worden minder gewaardeerd.  Voor LinkedIn is het handig om een resolutie van (200x200 pixels) te gebruiken.


Persoonlijke URL (link)
Je LinkedIn-profiel wordt beter gevonden en is makkelijker te delen als je de URL van je profiel aanpast. LinkedIn maakt automatisch een URL aan voor je profiel. Een gepersonaliseerde URL vergroot je vindbarheid. Je kunt hier de link wijzigen. 

Vaardigheden
je LinkedIn-profiel maakt meer kans om bekeken te worden als je vaardigheden toevoegt. Het is belangrijk dat de genoemde vaardigheden ook echt op jou van toepassing zijn. Vraag mensen uit je netwerk om die vaardigheden te onderschrijven, zodat bedrijven/recruiters zien dat jij ook daadwerkelijk over die kwaliteiten beschikt.

Publicaties toevoegen
Verhoog je geloofwaardigheid en laat je expertise zien door publicaties toe te voegen. Profielen die diploma’s en certificaten bevatten worden twee keer zo vaak bekeken dan profielen zonder deze documenten. 

Vacatures zoeken?
Bekijk welke vacatures HR Via Care op LinkedIn beschikbaar heeft. Succes met het volledig maken van je LinkedIn-profiel. Uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek? Bereid je goed voor!

Terug naar overzicht
Bel mij terug